Din rejse til at blive psykoterapeut: Uddannelsen der støtter din faglige og personlige vækst i dit eget tempo

af | 24. juli 2025 | Gestaltterapi, Nyheder

Din rejse til at blive psykoterapeut: Uddannelsen der støtter din faglige og personlige vækst i dit eget tempo

At vælge at blive psykoterapeut er ofte mere end et karrierevalg – det er en beslutning om at ville gøre en forskel i sit eget og andre menneskers liv. Men vejen til at blive psykoterapeut i Danmark kan virke uoverskuelig, især hvis man bekymrer sig om de akademiske krav, økonomi eller om man overhovedet har den rette baggrund til at blive optaget.

Hos Gestaltinstituttet i Randers har vi gennem mange år uddannet psykoterapeuter. De sidste to år har vi færdiguddannet certificerede psykoterapeuter på niveau 7, og vi har stor erfaring med at guide vores studerende gennem både den personlige udvikling og de akademiske krav. Vi ved, at de bedste terapeuter ikke nødvendigvis er dem med de flotteste papirer – det er dem, der har modet til at arbejde med sig selv først.

Når personlig udvikling og faglighed går hånd i hånd

Som gestaltterapeut er du dit eget arbejdsredskab. Din evne til at skabe kontakt, være nærværende, autentisk og rumme andres smerte afhænger i høj grad af, hvor godt du kender dig selv. Derfor har vi struktureret vores 4-årige psykoterapeutuddannelse, så den personlige udvikling og faglige læring går hånd i hånd – men i et tempo, der giver mening.

En uddannelse med en naturlig progression

Vores psykoterapeutuddannelse i Randers er nøje tilrettelagt med en naturlig progression, så du gradvist bliver fagligt, teoretisk og personligt klar til hver ny fase:

År 1-2: Det personlige fundament

  • Personlig udvikling gennem gestaltterapi
  • Praktisk træning i terapeutiske færdigheder
  • Relationel læring i trygge grupper
  • Oplevelsesbaseret undervisning

År 3-4: Akademisk fordybelse på niveau 7

  • Psykoterapeutisk praksistræning
  • Supervision på klienttræning
  • Teoretisk integration
  • Forskningsbaseret tilgang
  • Specialiseringsmuligheder
  • Forberedelse til professionel praksis

Denne progression sikrer, at når du kommer til niveau 7-kravene, har du både den personlige ballast, den teoretiske viden og de praktiske færdigheder, der gør det akademiske arbejde med casestudiet meningsfuldt.

Fleksibilitet når livet kræver det

Et vigtigt element i vores uddannelsesstruktur er fleksibiliteten. Vi skriver kontrakt for to år ad gangen, og du har flere muligheder:

  • Efter år 2 kan du vurdere, om du vil fortsætte til år 3 og 4
  • Mellem år 2 og 3 kan du tage orlov, hvis livet kræver det
  • Du kan således tilpasse uddannelsen til dit liv og tempo

Nogle har brug for en pause mellem år 2 og 3 – måske for at fordøje læringen, af personlige årsager eller for at få økonomien til at hænge sammen. Du har mulighed for i alt at tage 2 års orlov på studiet. Det er helt i orden. Uddannelsens progression sikrer, at du kan genoptage studierne uden at have mistet momentum.

Vi har erfaring med niveau 7

Vi har nu i 2 år uddannet terapeuter på niveau 7 og vi har set, hvordan strukturen virker i praksis. Vores studerende fortæller os, at progressionen føles naturlig – når de kommer til år 3 og skal arbejde mere akademisk, har de et solidt fundament at bygge på.

Vores erfarne undervisere ved, hvordan man støtter og vejleder studerende gennem niveau 7-kravene. Vi har på baggrund af erfaringer udviklet metoder til at gøre det akademiske arbejde meningsfuldt og relevant for den enkelte studerendes udvikling som terapeut.

Mangfoldighed som styrke

Gestaltinstituttet er medlem af Dansk Psykoterapeutforening (DPFO), og vi følger naturligvis de etiske retningslinjer, der gælder for branchen. Men vi ved også, at de bedste terapeuter kommer fra mange forskellige baggrunde.

Derfor vurderer vi alle ansøgere individuelt. Vi kigger på:

  • Din motivation og parathed til personlig udvikling
  • Din erfaring med relationsarbejde
  • Din personlige modenhed
  • Din evne til selvrefleksion

For DPFO-medlemskab kræves normalt bachelorniveau, men der findes dispensationsmuligheder gennem § 3.3 for ansøgere med:

  • Minimum 3-årig grunduddannelse
  • 5 års erfaring med mellemmenneskelig kontakt (ledelse, rådgivning, vejledning mv.)
  • Gennemført 4-årig psykoterapeutuddannelse fra godkendt institut

Vi har erfaring med at vejlede studerende gennem dispensationsansøgninger og hjælper dig gerne med at vurdere dine muligheder. Mange af vores dygtigste studerende er kommet ind via denne vej – de bringer værdifuld livserfaring med sig.

Husk også, at mange terapeuter skaber meningsfulde karrierer inden for omsorg, coaching, organisationsudvikling og andre relationelle områder uden DPFO-medlemskab. Vi hjælper dig gerne med at vurdere dine muligheder.

Akademisk fordybelse når fundamentet er på plads

Efter to års personlig udvikling og praksistræning er du klar til de akademiske elementer i år 3 og 4. Progressionen i uddannelsen betyder, at du på dette tidspunkt har:

  • Et solidt personligt fundament
  • Praktisk erfaring med terapeutiske processer
  • En begyndende forståelse af din egen terapeutstil
  • Motivation og parathed til teoretisk fordybelse

Opgaverne på år 3 og 4 bygger naturligt på den erfaring og selvindsigt, du har opnået. Det akademiske arbejde bliver en meningsfuld del af din udvikling som terapeut – ikke bare endnu en eksamen.

Støtte gennem de akademiske krav

Vi ved, at overgangen til niveau 7’s akademiske krav kan virke udfordrende – især hvis det er længe siden, du sidst skrev opgaver, eller hvis du ikke kommer fra en akademisk baggrund. Derfor har vi udviklet forskellige støttestrukturer:

  • Praktisk hjælp til opgavestruktur, argumentation og akademisk sprog
  • Introduktion til undersøgelsesmetoder og casestudier
  • Individuel sparring når du skal i gang med dit afsluttende casestudie
  • Studiegrupper hvor I hjælper hinanden

Vores erfaring viser, at med den rette støtte kan alle – uanset baggrund – mestre de akademiske krav. Det handler ikke om at være “boglig”, men om at lære nogle konkrete redskaber, som vi hjælper dig med at mestre.

Investering i fremtiden

At uddanne sig til psykoterapeut er en investering – både økonomisk og personligt. Men med mulighed for ratebetaling, bruttolønsordning og støtte fra Kompetencefonden behøver økonomien ikke være en stopklods.

Og fordi vi skriver kontrakt for to år ad gangen, behøver du ikke bekymre dig om hele uddannelsens økonomi fra start. Du kan tage det step by step.

Kan man leve af at være terapeut? Ja! Som privatpraktiserende terapeut ligger timelønnen typisk mellem 600-1200 kr. Mange starter med deltidspraksis ved siden af deres nuværende job og bygger gradvist op.

Er dette noget for dig?

At blive psykoterapeut handler ikke om at have de rette papirer eller den perfekte baggrund. Det handler om at have modet til at se indad, viljen til at lære og lysten til at hjælpe andre.

Hvis du:

  • Længes efter mere meningsfuldt arbejde
  • Er træt af overfladiske løsninger
  • Har mod til at arbejde med dig selv
  • Vil kombinere personlig udvikling med faglig viden

…så kunne psykoterapeutuddannelsen være et godt sted at starte.

Næste skridt

Vi starter næste hold 7. november 2025, og vi har stadig ledige pladser. Men før du beslutter dig, vil vi gerne møde dig. Vi tilbyder:

  • Gratis informationsmøder (både fysisk i Randers og online)
  • Personlige samtaler om dine muligheder

Vil du vide mere? Kontakt institutleder Anette Krogh på 21 64 34 14 eller book et infomøde på vores hjemmeside. Vi glæder os til at høre fra dig.

Forfatter

Anette Krogh
Anette har gennem mange år arbejdet som privatpraktiserende psykoterapeut primært med parterapi, individuel terapi, familieterapi og sexologisk rådgivning. Desuden arbejder hun i forskellige institutioner og organisationer som supervisor og proceskonsulent.

Andre indlæg i kategorien

Hvorfor supervision er afgørende for din faglige udvikling.

Kender du det? Du står midt i en kompleks situation med f.eks. en klient, borger eller medarbejder, og pludselig mærker du, at du mangler perspektiv. Som fagprofessionel bringer du hele din person ind i dit arbejde hver eneste dag, og ligesom med alle andre ressourcer...

Sexologi og parterapi – en stigende efterspørgsel

I de senere år har jeg lagt mærke til en markant stigning i efterspørgslen efter parterapi kombineret med sexologisk rådgivning. Dette fænomen afspejler en større åbenhed omkring parforholdets udfordringer og en anerkendelse af, hvor central seksualiteten er i mange...

Sådan arbejder jeg som gestaltterapeut (med hele mennesket)

Som gestaltterapeut hører jeg ofte spørgsmålet: "Hvordan adskiller gestaltterapi sig fra andre terapiformer?" Mit enkle svar er, at jeg arbejder med hele mennesket – ikke blot med tanker eller isolerede problemer. Men hvordan ser dette ud i praksis? I dette indlæg vil...

Integration af sexologi i psykoterapeutisk praksis

Mange psykoterapeuter kommer i tvivl om deres kompetencer, når de møder seksuelle problematikker i deres praksis. Det faglige grundlag er ofte for tyndt, og deres eget forhold til seksualitet kan være uafklaret.Psykoterapeuter skylder deres klienter at opdatere deres...

Praksisbaseret evidens og feedback informed treatment

Anvendelsen af psykoterapi er i en rivende udvikling i de offentlige og private sundhedstilbud. Udviklingen bliver i stigende grad mødt med et politisk krav om evidens, kvalitet og effektivitet. Brian Sebens er udøver af psykoterapi i privat praksis og i offentlige...

Inddragelse af børn i familieterapi

Familieterapi har udviklet sig til en behandling, der er velegnet til de velartikulerede voksne, der har kompetencer til at udtrykke sig både abstrakt og reflekterende. Denne næsten ekskludering af børn i familieterapien er almindelig praksis og det er et problem....

Vigtige elementer i supervisionen

På mange arbejdspladser har man brug for støtte til udvikling af ledere og medarbejdere. Men hvordan kan man vide, hvilken form for personalestøttende metoder der er behov for? Markedet er oversvømmet med tilbud om supervision, coaching, personaletræning, mentoring...

Nye indlæg i mailboksen

Vil du modtage en mail når vi udgiver nye indlæg, så skriv dig op her.